Viktig informasjon til våre medlemmer
NBK er en NFF Kvalitetsklubb, og har forpliktet oss til å være en helhetlig styrt klubb. Fra første møte med fotballen for 6-åringene til veteranfotball skal klubbens verdier, organisasjon, rekruttering av frivillige og kompetanse på sport sikre et trygt og kvalitetsmessig godt tilbud for alle medlemmene. Med dagens avtale og modell for organisering av barnefotballen med moderlagene har vi erkjent at dette er svært vanskelig å få til på en god måte. NBK har i dag ansvaret for aktiviteten i barnefotballen, men vi har ikke myndighet. Økonomien og høyeste organ i moderlagene som drifter barnefotballen tilhører andre organisasjoner, utenfor NBK.
Historikk
Siden våren 1980 har barnefotballen fra Alversund og Seim vært påmeldt som NBK. Siden 91/92 har Knarvik IL sine barnelag vært påmeldt som NBK.
Dagens avtale
Gjeldende avtale mellom NBK og moderklubbene ble signert i 2016. Avtalen er ikke endret siden den gang. Alle som spiller fotball, er medlem i NBK.
Administrasjonen i Nordhordland Ballklubb gjennomførte i 2021 evalueringsmøte med fotballgruppene i Alvidra, Knarvik og Seim. I etterkant av dette har det blitt gjennomført 6 møter mellom representanter fra styret i NBK og representanter fra styret i moderlagene og fotballgruppene.
Første møte ble gjennomført i desember 2021. Siste møtet ble gjennomført i oktober 2022.
NBK presenterte oversikt over administrasjonen sitt timeforbruk på barnefotball for moderlagene i april 2022. Timetallet er estimert til 540 timer i året, basert på tid som har gått med fra mai 2021-april 2022. 6 måneder senere ser vi at dette anslaget på 540 timer er et forsiktig anslag for hva tid som går med til å administrere klubbens ansvar befestet i avtalen.
Ref. punkt 2. «Kontingent» i avtalen betaler spillere og trenere kr 100,- i årlig kontingent til NBK. Dette utgjør en årlig inntekt for NBK på kr 40.000-50.000 kroner.
Ref. punkt 3 «Treningsavgift». Denne avgiften har ikke blitt praktisert.
Kvalitetsklubb
Kvalitetsklubb er en sertifisering fra Norges Fotballforbund som skal sikre at klubben har god struktur og har riktig verktøy til å drive i henhold til NFF sine anbefalinger og generelle lover og regler. NBK er avhengig av å implementere driftsmodellen i hele klubben, også i barnefotballen. Kvalitetsklubb tar for seg områdene aktivitet, organisasjon, kompetanse og samfunns- og verdiarbeid.
Kvalitetsklubb skal blant annet
· Bidra til at vi er en godt strukturert klubb som tiltrekker oss frivillige og gir grobunn for sunn barne- og ungdomsidrett
· Bidra til et likeverdig tilbud på tvers av skolekrins og kjønn
· Bidra til «klubben som sjef» - et begrep som beskriver en godt organisert klubb med en struktur som ikke er personavhengig. Klubben skal ha hensiktsmessige ansvarsfordelinger, klare rollebeskrivelser og god økonomistyring. Klubbhåndboken skal beskrive dette. Denne finner du på vår nettside, www.nbksport.no
Vi har stor tro på at ved å drive klubben etter våre verdier og i henhold til kravene i kvalitetsklubb vil vi legge til rette for god aktivitet og at det er lettvint å være frivillig i NBK. Vi er ikke i mål, men har verktøyene som skal til for å lykkes.
De viktigste oppgavene til klubbledelsen og administrasjonen er å se til at vår virksomhet drives i henhold til lover og regler. Etter dette er det å legge til rette for alle våre fantastiske frivillige vår viktigste jobb.
Veien videre
Alle parter er enige om at det skal være et lokalt fotballtilbud for barna i skolekrisene så lenge som mulig. Alle parter er også enig om at den økonomiske terskelen for å drive med flere aktiviteter skal være lav. Dette har vi tydeliggjort i et utkast til en ny avtale mellom NBK og de tre moderklubbene.
Gjennom evalueringsprosessen har NBK presentert revidert avtaleutkast og gått flere runder internt for å komme frem til en best mulig driftsmodell for barnefotballen i klubben. Vi har konkludert med at ved å «lappe» på dagens avtale ender vi opp med en avtale fylt med mer eller mindre gode og dårlige kompromisser som vil være vanskelig å styre etter i hverdagen.
Vi ser at dersom vi skal lykkes må driften samles. En samling av fotballen i NBK mener vi vil bidra til;
· Sikre at driften av våre lag skjer i henhold til klubbens vedtatte styringsdokumenter, lover og regler.
o I NIF sitt lovverk er det et grunnleggende prinsipp for alle tilskudd og støtteordninger til idrett at pengene skal følge aktiviteten. Økonomien mellom NBK og moderlagene er skilt. NBK mottar tilskudd for fotball-aktiviteten i vårt nedslagsfelt fra myndighetene på alle nivå, og videresender pengene som tilfaller barnefotballen til IL Alvidra, Knarvik IL og Seim IL. Med dagens avtale og modell for organisering av fotballaktiviteten med moderlagene, er det svært krevende å følge pengene i tråd med NIF sin lov og økonomihåndteringen vi har forpliktet oss til gjennom NFF Kvalitetsklubb.
· En sømløs overgang fra barnefotball til ungdomsfotball
· Økonomi til å engasjere en barnefotballansvarlig som kan koordinere aktiviteten i barnefotballen og veilede våre trenere og ledere
· Sikre god oppfølging av alle våre trenere og ledere gjennom kurs og kompetansehevende tiltak, trenerveiledning og trener- og laglederforum
· Sikre at erfaringer blir samlet inn og evalueringer fører til forbedringer
· Sikre at alle frivillige har tilgang på samme informasjon og veiledning
· Sikre et tilbud preget av likeverd og kontinuitet i hver årsklasse, uavhengig av kjønn og lokasjon
· Gode ekstratilbud som er tilgjengelig for alle, uavhengig av nivå
Kontingent, treningsavgift, kultur og lam-midler og dugnader som kommer inn fra barnefotballen skal gå til å nettopp å drive, styrke og utvikle fotballtilbudet for barn i alderen 6-12 år og deres trenere og ledere.
Vårt mål er også å holde kontingentsatsene i hele klubben på lavest mulig nivå. For en 6-9 åring som spiller fotball og samtidig deltar i flere aktiviteter er innstillingen til årsmøtet ca. 25-45 kr måneden for fotballaktiviteten. Målet vårt er også at økonomi ikke skal være et hinder for å delta i aktivitet. Inkluderingsfondet er et av flere verktøy klubben har for å sikre nettopp dette.
Vi ser frem til å se flest mulig av dere på klubben sitt informasjonsmøte på mandag.
Styret har besluttet å kalle inn til et ekstraordinært årsmøte. Dette vil finne sted 7/12-22 kl. 19:00. Innkalling til årsmøte med tilhørende saksliste og underlag sendes ut senest 14 dager før. Saker som vil bli tatt opp på dette ekstraordinære årsmøtet er:
· Oppsigelse av dagens avtale (se vedlagt avtale)
· Fullmakt til å signere ny avtale (se vedlagt utkast)
· Forslag til kontingent og treningsavgift 2023
Ta gjerne kontakt dersom du har noen spørsmål.
Vedlegg 1: www.nbksport.no/s/NBKavtale.pdf
Vedlegg 2: www.nbksport.no/s/Avtale-moderlag-og-NBK-2022-081122.pdf
Med vennlig hilsen
Endre Valdersnes (styreleder)
Tlf: 900 37 593
Epost: endre@nbksport.no
Øystein Johansen (daglig leder)
Tlf: 950 65 703
Epost: o.j@nbksport.no